Contact
Sluiten
terug

Nieuw Bergen, de marketing van een stadsgebied

Al bij de eerste plannen voor de ontwikkeling van Nieuw Bergen was duidelijk dat het een bijzonder project ging worden. In één klap is het krappe stadscentrum van Eindhoven meer dan 220 duurzame woningen rijker, verdeeld over zeven gebouwen in verschillende segmenten. Het in het oog springende ontwerp komt van een internationaal toparchitectenbureau en de doelgroep bevindt zich van de Brainportregio tot in verre uithoeken van de wereld. Gewest13 tekende voor de branding, de website en de campagne.
"Een project als dit heeft natuurlijk een aanlooptijd van jaren. Alle partijen kijken er met een eigen bril naar."
Tom Eele

Wij zijn als bureau al vroeg in het proces aangehaakt, nog voordat de tender voor de ontwikkelaar beslecht was. Die betrokkenheid over de totstandkoming heeft ons een voorsprong gegeven.”


De branding van een gebied
Vanaf het eerste moment hadden we één duidelijk doel voor ogen; hoe krijgen we het karakter van dit project bij de juiste doelgroep op het netvlies? Er is zoveel te vertellen aan verschillende soorten doelgroepen maar je wilt een generiek verhaal voorkomen. In nauwe samenwerking met gebiedsontwikkelaar SDK vastgoed hebben we stap voor stap het merk Nieuw Bergen neergezet.” Merksessies vormden de basis van de gebiedsbranding. Collega Ruud van Esch vult aan: het merk neerzetten doen we vanuit de kernwaarden die Nieuw Bergen onderscheiden. Enerzijds is het project iconisch en grootstedelijk, anderzijds staat Nieuw Bergen voor geborgenheid. Vervolgens hebben we de doelgroep bepaald op basis van demografische kenmerken en levensstijl om daarna te komen tot een herkenbaar merkverhaal.”

Het volledige interview is te lezen op de website van Nieuw Bergen.